אני יוסי בן עוז, נעים להכיר

יום חמישי, 25 ביולי 2013

"תגיד לי, הכיפה וה-Pentagram... זה לא קצת סותר?"

אני מרים את העיניים לרגע מערימת הדיסקים המסקרנת אל עבר המוכר. אני מביט בבחור ולא ממש יודע מה לענות. בעודי מחייך וממהר לעבד בראשי איזו תגובת one liner קולעת, מזהירה ושנונה למדי, כי ככה מדברים היום ואחרת אתה פשוט לא נשמע, הילדה הנחמדה בת ה-14 בערך שעמדה לידי מיהרה להתנדב לגונן על נפשי הנבוכה.

"ממש לא, זה גם כוכב שלמה. יש את הסמל הזה גם ביהדות."


שרבבה החמודונת בליווי מבט מבין דבר אל עבר המוכר, שבקושי הגניב מבט לכיוונה. האמת שהקטנטונת לא לגמרי טועה. אני לא בטוח שזו התשובה שהלב שלי היה מציע כאפשרות הראשונה לשלוף הנכסף, אבל בסה"כ זה די נכון כל העניין הזה עם הכוכב המחומש. הבעיה היא שהתשובה הנכונה הזו עונה אמנם לשאלה שנאמרה אך לא לשאלה שהתכוונו אליה.

"האמת? אין לי תשובה טובה עדיין. איטס קומפליקייטד כנראה..."

עניתי אני, מנסה להיות מצחיק. בינתיים המוכר קיבל שטיפה קטנה מהמוכר האחראי בסטנד בצורה מושתקת כדי שלא אהיה עד לשיג ושיח המתנהל, וביקש ממנו כנראה שלא יעליב פה את הקליינטורה כי בכל זאת: גם הופעה של מטאל וגם בסטה של דיסקים ותחושת משפחה אחת גדולה וכל זה, וחבל להעכיר את האווירה על ההתחלה.

אבל אני דווקא לא נעלבתי בכלל. נראה לי שאפילו שמחתי קצת. משהו בתוכי רוצה לשאול את השאלה הזו. ומשהו בתוכי מחפש לה תשובה, כנראה שכבר הרבה מאוד זמן.

אבל אני דווקא לא נעלבתי בכלל. נראה לי שאפילו שמחתי קצת. משהו בתוכי רוצה לשאול את השאלה הזו. ומשהו בתוכי מחפש לה תשובה, כנראה שכבר הרבה מאוד זמן. המורכבות שלי תובעת ממני להכיר בקיומה ולא לאנוס אותה יותר להיכנס לשבלונת הקיום החצוי שהיה מנת חלקה עד עכשיו. כבר כמה זמן שאני שואל את עצמי שאלות דומות, והאמת? אין לי תשובה טובה עדיין. איסט קומפליקייטד כנראה.



לקרב קצוות


איפה שהוא בשנתיים האחרונות התחיל אצלי תהליך של חיבור הקצוות. משהו בלב שלי מסרב להמשיך לחיות סתם ככה בלי סוף סוף לברר לעצמי מי אני באמת. בין Emperor לתזמורת האנדלוסית, בין ספר הכוזרי למילים של One Rode to Asa Bay מתחבא לו יוסי שלם שדופק על דלתות הנפש ומבקש להיחשף. פעם היו יכולות ההשתקה שלי מושחזות יותר, אבל היום כבר אני מחליד. ואולי אני בעצם מתחזק.



המבחן הוא לאדם ולא לסביבה המשפיעה עליו


כן חולצות אבל לא קעקועים. וגם לא פירסיניג כמובן. כן Black Metal אבל לא חילול השם. כן הרידינג אבל לא הרבל בר? דיונים על אלוהים באמצע Merch Day שדווקא באים טוב.

לזהות רעיונות אמוניים במילים של Emperor. לבחור ללכת למסיבת מטאל עם כיפה. לשיר את המילים של "The number of the beast" בלי לפחד מהקונפליקטים, כי הם ממילא נוצריים ולא משלנו. לשאול את עצמי בלב איך אני מתייחס להזכרות השם המפורש במטאל שאני כ"כ אוהב. למחוק את השם המפורש ממילות השיר "When Satan Rules His World" של Deicide אבל להתבאס שקישקשתי על החוברת של הדיסק המדהים הזה. לא לשמוע מטאל על הבוקר לפחות עד אחרי שחרית. לחפש משמעויות עבריות ל-Pentagram. לחכות למוצ"ש כדי להתחבר לאוזניות שוב. לשיר לילדות שירי שבת על השולחן ואח"כ להשתעשע איתן עם גיטרות אוויריות לזמזומי Come to the Sabbath. לו רק שמעו את המילים...

כן חולצות אבל לא קעקועים. וגם לא פירסיניג כמובן. כן Black Metal אבל לא חילול השם. כן הרידינג אבל לא הרבל בר(?) דיונים על אלוהים באמצע Merch Day שדווקא באים טוב. ללכת לשמוע מטאל אחרי שיעור גמרא. כמה לחכות אחרי Growling לפני שמותר לברך? לפחד משאלות על מוזיקה לועזית ושירת נשים. לפחד שבבית הכנסת יגלו. למרות שלא חטאת ולא פשעת, לפחד שיבינו משהו אחר. והרי, הם תמיד מבינים משהו אחר. כולנו. לפחד שמישהו מהחוג הבית-כנסתי ייתקל בך עם חולצה. לא להגביר מוזיקה בבית כדי לא להרים גבה אצל השכנים. להתלבט מה לא כדאי שהבנות תשמענה או תראינה. להסתיר את הגרפיקה של האלבומים של Cradle of Filth. להחביא את הדיסקים בבית. להתעניין בתרבות הויקינגית. לחייך כל פעם שמטאליסט נטול כיפה מחפש דיסקים ומציין איזו עובדה שגויה. להתלהב שאתה דוס ויודע יותר. להתרגש כמו ילד בראיונות עם Morbid Angel ב-YouTube. ומה נסגר עם Burzum? טוב, זה מספיק מסובך גם ככה.

כמו פחדן עלוב הכנסתי את השרשרת המעוררת תמיהות לכיס בערך 5 דקות לאחר השאלה של המוכר ההוא מהדוכן. אני לא מפחד משאלות, שיקרתי לעצמי, אני פשוט באתי להופעה ולא רוצה עניינים. כצפוי בתוך ההופעה השאלה שלו ממשיכה להדהד לי בראש. מה זה איטס קומפליקייטד? מה אתה ילד? איזו מן תשובה עלובה היא זאת? ולמה לנסות להצחיק כל הזמן? למה אתה ממשיך לברוח ומפחד לעצור ולהסתכל? לראות מי אתה באמת. תגיד, לא הגיע הזמן לעצור קצת?


כן, הגיע הזמן


יש מנגינה אפלה שמתנגנת בלבבות המטאליסטים והיא יפה מאין כמוה. הרצון הזה שלי להתעמת איתה נובע מהחשש הפנימי שלא ייתכן שכל האופל הזה הוא טוב. הזיהוי האוטומטי של המוזיקה האפלה עם הרע הופך עוצמתי שבעתיים כשיש כיפה לראשך. עכשיו זו הופכת להיות סוגיה מוסרית, סוגיה הלכתית. השאלות הנוקבות לא תמיד מקבלות מענה ורוב האנשים פשוט שומעים את המוזיקה ומקיימים את המצוות כפי יכולתם. חיים חיים כפולים במידה לא מבוטלת, ומעדיפים לא להפגיש את האישיות שלהם עם הפנימיות שלהם. במוקדם או במאוחר הופך העניין הזה לדיסוננס מכלה לב ונפש, אם אכן אתה מבקש שלווה פנימית. זה אפילו יותר מכך: הבקשה הפנימית הזו למצוא את האיזון של הקצוות בנפש היא הדבר החשוב והנכון לעשות, ולא רק כדי להשיג שלום פנימי. זו הדרך לגלות שאולי יש אלוה גם במקום לא צפוי בליבך. אחרי ככלות הכל, אינך רע גמור בטבע, והמוזיקה הנפלאה הזו מעלה אותך ולא מורידה. אז אולי יש כאן נקודת אור שפספסנו?

הזיהוי האוטומטי של המוזיקה האפלה עם הרע הופך עוצמתי שבעתיים כשיש כיפה לראשך. עכשיו זו הופכת להיות סוגיה מוסרית, סוגיה הלכתית

לאדם הבוחר לוותר על בירור נפלא זה, הפער בין התביעה הפנימית לאיזון ובין המצב בפועל יוצר מתח בנפש, הפועל את פעולתו הרעה. כשאתה בעל משפחה או בעל עבודה "מסודרת" אתה נתבע ליישב לעצמך את מקומו המכובד של החלק הזה שלך. לתת לו את המשמעות הראויה בלב. זו כנראה תולדה ישירה של העובדה שבני האדם בטבעם מבקשים להיות טובים בסופו של דבר, וחוסר איזון מניע דיסוננס פנימי שסופו להיענות. מבלי לשקוע במחקר סוציאלי מורכב, כשאני מביט סביבי, לא נראה לי שניתן לפטור את כל המטאליסטים חובשי הכיפות בטיעון שהם "לא ממש שומרים" או משהו אחר מהמשפחה הזו. בתור מטאליסט המבקש לשמור מצוות וחיי את המורכבות הזו אני חושב שהפשטנות מפספסת אותנו. על עצמי אני יודע שליבי מבקש אמונת אמת ואני משתדל לקיים את המצוות. אינני רואה בעצמי אדם שהתורה היא עבורו מאבק, לפחות לא באופן עקרוני. וליבי אומר לי שרוב הלוחמים לאחדות הכיפה והדיסטורשיין שותפים גם הם לחוויה הזו, ואולי כך אני מקווה.

בתור מטאליסט המבקש לשמור מצוות וחיי את המורכבות הזו אני חושב שהפשטנות מפספסת אותנו

כשחזרתי הביתה מההופעה חשבתי שאני חייב לשחרר את האירוע הזה, חייב לנקות. שנים ארוכות שהשיח הפנימי שלי ביקש להתקיים ולא נתתי לו ועכשיו צריך לנקות. ואם לא לנקות אז לפחות להתחיל.

אנסה לגעת במעט מהשאלות הבאמת באמת מביכות, שאלות כרית אני קורא להן. שאלות ששואלים בלילה בלי קול ובד"כ גם נרדמים בלי תשובה. לקרוא ולחשוב רק אחרי קריאת שמע שעל המיטה.


לא הצדקה אני מבקש, אלא בירור


איך אפשר להיות גדול בתורה כשאתה שומע מוזיקה כזו?


התוכן השלילי של היצירות המטאליות הוא די מובהק, לא ניתן להתכחש לכך בכלל. בזמן הזה שעבר מתחילת שנות השמונים של המאה העשרים עתירות ההשמצות חסרות השחר של ה-PMRC וה-PTA שהביאו להקות תמימות באמת להיות מועלות על המוקד האינקוויזוטורי של ארה"ב החופשית של אמריקה, המטאל התפתח מאוד. בשנים האחרונות סוגות אפלות כמו ה-Death וה-Black לא מהססות לשיר בצורה ברורה על פולחן שטן, קורבנות אדם, התאבדות למען השטן וחלקן אף מקיימות בהופעותיהן או באומנות הגרפית הנלווית, אקטים די מחרידים בכל סקאלה בסיסית. 

לכאורה באר שחת. אבל מה טיבה של תרבות האופל והמורבידיות הזו?

למיצג האימה הזה חלק מהותי בתפקיד האנטי סוציאלי שהמטאל אימץ לעצמו בצורה לא מפורשת מאז ומתמיד. בימי ה-Death Metal של Tampa - Florida התמקד העיסוק המטאלי בביקורת חברתית, ומאוחר יותר בצפון אירופה של ימי ה-Viking Metal וה-Black Metal התפתחה התעניינות מפורשת יותר בתכנים בוטים למדי הלקוחים מפאגניזם, גילוי עריות, רצח, מלחמה ותיאורי מוות ציוריים. יש כאן ערך של הלם תרבותי ללא ספק (Shock Value) שהוא לחם חוקו של המטאל. אני יכול להיתמם קצת ולומר שאין הוכחה מובהקת להשפעה של המטאל האפל על תכניו המחרידים למדי יש לציין, על נפשות בני האדם, אבל אינני זקוק לה בחיים האמיתיים. מהיכרותי האישית אני יכול להעיד שרוב המטאליסטים בהם נתקלתי בימי חיי היו והינם פשוט ילדים טובים. כמעט הייתי אומר: ילדים טובים במובן החנוני והעמוק של המילה. אני מדבר על אוהבי חיות, מגדלי חתולים, מתנדבי מד"א, משרתים בצבא, אנשים מוסריים, ולא פעם אף מקיימי מצוות שבין אדם למקום, שומו שמיים. כיצד זה אין התכנים האפלים הללו הורסים כל חלקה טובה בליבם?

נראה לעניות דעתי שההאשמה האינטואיטיבית שהתכנים המוזיקליים שוחקים את מוסריותו של האדם היא לכל הפחות לא מדויקת.

כל אחד צריך קצת אי שפיות, כדי שיהיה לו אי של שפיות

נדמה לי שניתן להסביר זאת באמצעות תיאוריית האיזון של הטוב והרע, שהמצאתי בזה הרגע ממש: נראה שיש משהו בעובדה שהמטאל נחשב פחות או יותר מוקצה מבחינת הזרם המרכזי שהופך אותו דווקא לרפואה יותר מאשר למכה. כלומר כאשר הפרי הזה הוא "אסור" או מורחק, אז בכוחה של הטעימה ממנו לספק את מאוויי הנפש לבטא את החלק היותר אפל ולא פתור שלה. לכל אדם יש חלקים שאינם שלווים בתוכו, והאפשרות לבטא אותם באפיק מוזיקלי היא דרך יצירתית לתעל אנרגיה שלילית בצורה נפלאה באמת. הדעת נותנת שכל אנרגיה שלילית היא בד"כ זרז נפלא מאין כמוהו ליצירה כפי שכתבתי בפוסט אחר שלי פה. ייתכן שהנמנע מלבטא את העוצמות השליליות שבו במקומות חיוביים חוטא לנפשו ועלול להיקלע למצבים מזיקים יותר מזה שכן. ביני לבין עצמי אני נוהג לומר שכל אחד צריך קצת אי שפיות, כדי שיהיה לו אי של שפיות.

מה עם חילול השם במילות השירים?

בעיני, עזות מצחם של המשוררים הניאו פאגניסטים החדשים לקרוא תיגר על אלוהינו בעקבות מלחמתם שלהם ב-Dogma הנוצרית, זו חוצפה הראויה ליריקה בפרצופם של זובחי המתים האלו. אם יש לכם בעיה עם הכמרים שלכם שאנסו את תרבותכם, צאו עליהם ואל תגררו אותי למלחמות שלכם. לעם ישראל תסביכים אחרים משלו, אולם על כל פנים אין בתורה את הדיסוננס הקניבלי הזה שבו נדרש המאמין לאכול את בשר אלוהיו ואת דמו לשתות בטקס השיתוף השבועי שלו. לו הייתי חי כנוצרי ליבי אומר לי שהייתי מתמרד כנגד הזוועה הכנסייתית בעצמי, אבל יושרה בסיסית צריך לשמור.

עזות מצחם של המשוררים הניאו פאגניסטים החדשים לקרוא תיגר על אלוהינו בעקבות מלחמתם שלהם ב-Dogma הנוצרית, זו חוצפה הראויה ליריקה בפרצופם של זובחי המתים האלו

אבל המוזיקה כ"כ מדהימה, והנפש נקרעת. עם הזמן פיתחתי פטנטים מתוחכמים וילדותיים להחריד כמו לעשות הרבה רעש המונע ממני לשמוע את השם המפורש מחולל באותיותיו, ולעיתים אף מחיקתו מהחוברת עצמה. במקום אחר בבלוג הזה יוקדש דיון יותר ממוקד למאבק התרבותי שהמטאל האפל הוא הבמה שלו, ועוד בליבי דברים לומר בעניין הזה ואולי לא כאן מקומם להיאמר.

במקום סיכום


- תגיד יוסי אני יכול לשאול אותך שאלה אישית?
- כן בטח.
- איך זה מסתדר אצלך כל המטאל הזה והדת?
- אני חושב שאין לי תשובה מלאה עדיין. אבל אולי התשובה היא בי ולא במסביב. אם אני מצליח להפיק טוב מהמטאל הזה, אז נכון שאמשיך לעשות זאת. אז אני אומר ברוך השם אלוהי ישראל שנתן לנו תורת אמת וחיי מטאל נטע בתוכנו, ואמרו אמן.

7 תגובות:

  1. הי יוסי,
    אני לא מכיר אותך, קראתי איזו תגובה שלך בפייסבוק בה הזכרת את הבלוג הזה והסתקרנתי. רק בכדי ליישר קו, אני חילוני גמור, ששומע בלאק מטאל כבר יותר מ- 15 שנה.
    אז ככה, קודם כול חשבתי שאמצא איזה תשובה לשאלה, "איך מטאל ודת מסתדרים", אבל לא מצאתי אותה במאמר זה. בסופו של דבר אתה אומר שאתה מצאת את השיטות שלך והן אינדיבידואליות וייחודיות לך. עדיין, גם אם תמחק את כול המילים כולן בבוקלט של אמפרור או של דארקתרון, קשה לי להאמין שאדם יהודי-דתי-נורמטיבי, ימצא זאת מקובל.
    אני לא כאן כדי למתוח ביקורת, אלא מתוך עניין. בתור מי שלמד כמה דברים במדעי החברה אני מודע בהחלט לקיומם של דיסוננסים בנפשו של כול אדם, איתם הוא מתמודד על ידי כול מיני רציונאליזציות או התעלמות, או כול שיטה אחרת.
    בקיצור, מה שאני אומר כאן הוא שעל מנת להגיע לשלוות הנפש שאתה מחפש הייתי ממליץ לך לנקוט באחת מהדרכים הבאות:
    1. להודות בפני עצמך שלא אכפת לך מהתכנים של המוזיקה שאתה שומע (אני מתייחס פה למטאל), ולא למצוא כול מיני "זה על מנת ליצור שוק תרבותי", או - "פנטגרם זה גם סמל יהודי" ..... בחייאת, שנינו יודעים מה הכוונה כאן, וגם אף אחד לא מנסה להסתיר את זה.
    2. להודות בפני עצמך שאתה מכיל סתירה מסוימת - מצד אחד סוגד לאל, מצד שני תומך במתנגדים לו בצורה הבוטה ביותר (ואל תגיד לי זה בעיקר כלפי הנצרות כי אני אתן לך 500 דוגמאות לשירים הקוראים להשמדת האל היהודי באופן ספציפי, או - יותר נפוץ, השמדת כלל הדתות). לאחר שתודה בפני עצמך שאתה סותר את עצמך, פשוט תגיד: "אבל אין לי בעיה עם זה, זה מה שאני אוהב ושיקפצו לי כולם". לדעתי זה אחלה פיתרון.
    3. להגביל את עצמך ללהקות מטאל שלא עוסקות בנושאים על טבעיים, יש כאלו, אבל זה יצמצם לך הרבה אפשרויות.
    4. לשמוע "white metal". אני בטוח שאתה יודע מה זה.

    מה שלא יהיה, נהניתי לקרוא את הבלוג שלך ואשמח לתשובתך.
    שבוע טוב,
    שי.

    השבמחק
    תשובות
    1. שי שלום,

      תודה רבה על התגובה ושמחתי לשמוע שאהבת ונהנית לקרוא.

      המאמר הנוכחי הוא פרי הביכורים שלי בנושא הזה. במאמר הזה השתדלתי שלא להיכנס דווקא לתוך ניתוח ענייני / אקדמי / הלכתי של המורכבות הזו אלא יותר לחשוף ולשתף את הקוראים בעולמי הפרטי וחוויותיי האישיות בתור מטאליסט שומר תורה ומצוות.

      כל השאלות ששאלת הן שאלות שגם אני שואל וכמו שכתבתי אינני בטוח עדיין שיש עליהן תשובות. במקום אחר פה כתבתי התייחסות קצת יותר כללית ופחות אישית לנושא הנידון, תוכל לקרוא אותה כאן:

      http://complicatedlivin.blogspot.com/2013/08/blog-post.html

      אבל, בכ"ז כמה מילים לגופו של עניין:

      1. שלוות הנפש שלי חייבת (בעיני) להיות תהליך של בירור, וזה קצת מה שכתבתי פה. כלומר אני מבקש למצוא איך האהבה העזה שלי לסוג האמנות הזו והנאמנות שלי לתורה ולמצוות משתלבים ביחד. לעניות דעתי יש אפשרות להשתלבות ואני חושב שאני עדיין בתחילתו של התהליך.

      2. כל העניין עם השטניזם הוא פחות דרמטי בהיבט היהודי, לא שהוא נפלא ושאפשר לשיר אותו בבית הכנסת, אלא העוקץ פחות חזק ואני אסביר למה כוונתי: הסיבה היא ששטניזם מהסוג שהמטאל האפל עוסק בו הוא בד"כ ראקציה לדוגמה הכנסייתית, שאיתה יש לחבר'ה האלה סכסוך ארוך. ממה שלמדתי קצת על הנושא (בצורה עצמאית ולא מסודרת) נראה שרוב המבנה של התפיסה השטניסטית העממית (אם אפשר לקרוא לה כך) כמו גם רוב עולם התוכן שלה משקף את ה"לעומתיות" אל מול הכנסייה. ביהדות למשל השטן עובד אצל אלוהים. למעשה יש לאלוהים שעליו התורה מדברת אינטרס שהשטן יעשה עבודה טובה. בנוסף ליהדות יש מבנה תודעתי של מונותאיזם יותר ברור מהנצרות, כלומר אין ביהדות מלחמת הרוע בטוב במובן של מלחמה באל הבורא, אלא רק נבואות על אחרית הימים שבהם הבורא ישנה את הכללים וההתייחסות לרוע העולמי, שכיום נהנה משוויון זכויות מלא. אין ביהדות את הלעומתיות הזו שבנצרות היא רכיב מובנה ומהותי לכל התפיסה האמונית שלה.

      3. כמובן שגידופי האלוה וכיו"ב דברים הם עניין מאוד בעייתי (בלשון המעטה), אבל צריך לזכור שכאשר (לדוגמה) גלן בנטון חובב השערוריות מקלל את אם האל, מבחינת היהדות יש למשפט הזה אפס משמעות. זה כמו לומר שהאבן במדרכה היא "בת אלף..." זה פשוט מינוח שלא שייך אליה בכלל, זה אפילו די מגוחך. אגב הסעיף הקודם שלי פה, בעולם התרבותי המערבי שהנצרות היא הרקע החזק שלו קיימת קרקע פוריה להתפתחות של התנגדות דואליסטית כזו דוגמת השטניזם של Deicide ודומיהם, מהטעמים שציינתי.

      אני מקווה שבהמשך אזכה לפרסם פה רשומה שלישית בנושא שעוסקת באמת בבירור של השאלות עצמן, אבל עוד חזון למועד.

      מקווה שעניתי ולו בקצת.

      מחק
    2. שי אהלן,
      כתבת עצה ליוסי שיבין שיש בו סתירה פנימית ושלא ינסה ליישב אותה, אלא להשלים עם הסתירה הזו ופאק איט.

      עכשיו אני פונה ליוסי, סליחה שי.

      גם הרמב"ם וגם הרבי נחמן מברסלב אמרו משהו דומה ביחס לאמונה באל, שלמרות שלעולם דעתנו לא תשיג את דעת האל, עלינו להשלים עם חוסר היכולת הזו ולמרות זאת לחתור תמיד להשגה גדולה יותר. ופה ההבדל בין דברי שי, שאומר שיש סתירה ותקבל את קיומה ופאק איט לבין דברי רבותינו שאומרים לך "ידידי, יש סתירות רבות והשגת האל היא בעצם בלתי אפשרית, אבל לא עליך המלאכה לסיים ואין אתה רשאי להיפטר ממנה."

      בניגוד לשאר העולם, היהדות היא הדת היחידה שבבסיסה אחדות מוחלטת. יש אלוהים אחד ואין עוד מלבדו. כבני ישראל אנחנו לא יכולים, זה פשוט לא בגנים שלנו להשלים עם סתירות ומציאות דואלית. היהודי שואף לאחד את הכל. למצוא את הבריח המבריח שמחבר יחד את הכל.

      מסיבה זו, דע, כי אולי לא תצליח לפתור את החידות שאתה חי בהן, אבל חובה עליך לנסות בכל לבבך ובכל מאודך, בדיוק מהסיבה ששמע ישראל, ה' אלוהינו, ה' אחד, והגית בו יומם ולילה ובשוכבך ובקומך...

      מחק
    3. אורי תודה רבה על התגובה.

      אינני בטוח למה התכוונת, הרי הסתירות הן אצלי, והמסע שלי ליישב אותן הוא מסע אישי לגלות את מקומו של כל מרכיב בנפש שלי בעבודת השם ובעצם קיומי כאדם מורכב בכלל. אם כבר מה שאמרו רבותינו נגע לעצם ידיעת האלוה ולא לסתירות בין מעשינו כבני אדם.

      שמא פספסתי?

      מחק
    4. הסוד הוא שאין עוד מלבדו, ולכן כל דבר בעולמנו הוא אלוקים שמנהל איתנו מערכת יחסים שבאה להשלים אותנו ולהביא אותנו קרוב יותר לגאולה פרטית וכללית.

      לכן, כמו שנאמר על ידי חז"ל, כל דבר צריך להיות עבודת השם. הרי מלוא כל הארץ כבודו ובכל דבר צריך לזכור שבסופו של דבר, מעבר לעולם הזה, עלמא דאיתכסיא, העולם המכוסה, עולם הסתר הפנים, עלמא דשיקרא, בסופו של דבר זה תמיד רק אתה מול אלוקים.

      ומכאן גם, שידיעת עצמך היא ידיעת השם, כפי שאמרו המקובלים ויורדי המרכבה, הנפש היא השער לעולמות עליונים ובנפש כל אדם משתקפים כל העולמות, מעולם האצילות המכוסה והעליון עד לעולמנו זה, עולם העשיה.

      לא כל אדם זוכה להגיע לכל העולמות האלה בחייו ובמסעו הפנימי, אבל על כולנו לשאוף ולפעול לכך, ולא עלינו המשימה לסיים, בשביל זה יש לנו אינספור גלגולים...

      וקצרה היריעה כמובן...

      מקווה שנמשיך את הדיון הזה כשניפגש.

      :-)

      מחק
  2. כפי ששמת לב, יוסי, אני כעת עובר על הבלוג שלך בצורה כרונולוגית.

    אני לא חייב להתייחס לכל פוסט כמובן, אבל בא לי ^_^

    אותי תפס העניין שלרוב אוהבי המטאל הם החבר'ה הכי טובים, חנונים ביסודם אבל עם מראה מאיים.

    אני מסכים איתך באינטואיציה שדווקא מתן המקום לצדדים האפלים והמוקעים האלה בסופו של דבר חיוני לנפש ואף הכרחי. שכן בכולנו יש צדדים מאוד מאוד מאוד אפלים, אלא שרובנו מדחיקים אותם ונלחמים בהם ובעצם נלחמים בעצמם ובסובבים אותם.

    מתן המקום לתפלצות הנפש שלנו מניח את דעתן, מאפשר להן להתבטא, להתקיים, לקבל יחס ואף להיות מטופחות מה שהופך אותן לתפלצות יותר מהסוג של עוגי פלצת מאשר... לא עולה לי בראש בכלל מפלצת באמת נוראה, ובהמשך המחשבה, רוב המפלצות האמיתיות הן בני אדם כמונו... מה שמחזק את מה שאני אומר, שבגלל אי סובלימציה של המפלצת הפנימית, יכולה להתפרץ החוצה מפלצת אמיתית.

    וזה מביא אותי לחבר את דברי לתשובתו של שי.

    הטקסטים בדת' מטאל לא סתם עוסקים בנושאים שהם עוסקים בהם. בעקבות תורת הארכיטיפים של יונג, אני מאמין שכל המיתוסים על הכל בכל העולם, כל האלילים, האלים, המיתולוגיות כולם הם שיקוף של מעמקי נפש האדם. הסמלים הארכיטיפיים מתייחדים בכך שהם משותפים לכל בני האנוש, מה שיונג קרא לו העל מודע הקולקטיבי, או התת מודע, אני מעדיף את העל מודע.

    בכל אופן, מה שמייצגים התכנים של הדת' מטאל הם ארכיטיפים יסודיים בנפש האדם. אבל הם ארכיטיפים של דברים שבמשך אלפי שנים האנושות ברובה הדחיקה. דווקא הדחקה זו מצאה את השטן בעולם הממשי, פעם בדמות היהודים ופעם בדמות היהודים. אבל זה נושא לדיון אחר, היהודים.

    והיום, בעולם פוסט מודרני זה אפשר סוף סוף לעסוק גם בנושאים האפלים. לאחר שהשטן האנושי פעל בעולם בגרמניה וברוסיה, לעסוק בשטן ובאלוהים ממקום של כפירה ולעומתיות, או לעסוק במוות, ברצח ובשאר הצדדים הכי אפלים שבנו, זה דבר מתבקש והכרחי. זה שזה בשוליים, זה כי זה עדיין בירור מאוד קשה, ששמור כעת רק ליחידי סגולה.

    כפי שאמרת יוסי, שאתה מאמין שביסודו האדם חותר אל עבר הטוב, גם העיסוק שלך, כאדם יהודי, שומר מצוות ואינטלקטואל לא קטן, חותר לברר את הפינות האפלות האלה. אתה לא מגיב לפחד מהדרקון כמו כל השאר. בשבילך הפחד הוא זרז להגיע למפגש של פנים מול פנים עם הדרקון ולהסתכל לו בלבן של העין ומשם רק אלוהים יודע מה יהיה....

    אני בטוח שבסוף תמצאו את עצמכם שותים יחד כוס קפה שחור שהדרקון הרתיח בפינג'אן שאתה הבאת איתך...

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי תודה רבה על התגובה :)

      שתי נקודות מצאו חן בעיני בדבריך:

      1. שהאלהויות של בני האדם הן ארכיטייפים של כוחות הנפש. יש לזה יסוד מעניין במקום אחרף והמהר"ל מפראג אפילחו מביא אותו בספר נצח ישראל. בקיצור מקוטצר אלו הם יסודות של החולשות בנפש האדם שהעמים בחרו להאליה על עצמם כדי לתקן בעצמם את הטעון תיקון.

      2. שאני והדרקון נשב לקפה :)

      מחק